Freud – lærerforelæsning

 

 

3 forestillinger der rystede verden:

  1. Kopernikus: jorden er ikke universets midtpunkt
  2. Darwin og menneskets udvikling
  3. Freuds psykoanalyse- mennesket er ikke herre over sig selv : Psykodynamik.

 

Samtidens (Victoriatidens) modtagelse af Freud og hans begreber: barndommens seksualitet.

 

Freuds betydning:

·        hans patienter – hysterikere – samtaleterapi – frie associationerà Hul på bylden

·        Drifterne, de ubevidste kræfter, seksualiseringen af mennesket – barndommens betydning for det voksne menneske

·        alle ytringer har betydning og kan fortolkes – også de ting man ikke gør med vilje

o       behandling – psykoanalyse

o       teori om personlighedens dannelse

o       brug af disse teorier inden for kunst og litteratur

 

Driftsbegrebet: jeg-drifter + seksualdriften (libido) à eros + destruktions- (døds-) drift.

 

Personlighedsmodellen

·       

Kultur

 
Historien om huset med monstret – portneren – de tedrikkende damer

·        Personlighedsmodellen

o       Id – ego – superego,

o       Lystbegrebet à realitetsprincippet,

o       angst

§         separation

§         kastration (angst for at miste kontrol, tabe ansigt)

§         samvittighedsangst

o      

natur

 
 forsvarsmekanismer (der gemmer angst i id’et)

§         fortrængning

§         fornægtelse

§         det grandiose jeg (praleri)

§         projektion

§         identifikation

§         forskydning

 

Den psykoseksuelle udvikling: den orale (munden), anale (endetarmen), den falliske/genitale/Ødipale (kønsorganernes) fase:

·        Den orale fase (0-18 mdr.): suttelysten, morens bryst, kærlighed, tryghed

o       Hvis ikke … et menneske der ikke tryghed, er usikkert på sig selv..

·        Den anale fase: pottetræning. Barnet lærer at kontrollere endetarmens lukkemuskel og grundlaget for pottetræning er til stede. Barnet lærer også andre ting: at gå, at sige nej, at ville selv. Kamp mellem barnet og den voksne.
Hvis barnet får lov til at bestemme alt i denne fase, bliver det en egoist.

o       Hvis barnet ikke må bestemme noget, men altid skal rette sig ind og tvinges til sidde på potte, bliver det kuet oh uselvstændigt.

·        Den ødipale fase:

o       Ødipusmyten : drengen 7 moren, pigen - faren

o       barnet og forældrene – kønsorganer

§         Drengen

·        vil have moren for sig selv

·        faren er en rival – har samme kønsorganer – kastrationsangst

·        Identifikation med faren

·        Overjegs-udvikling

§         Pigen

·        vil have moren for sig selv

·        moren + pigen har ingen penis: moren har kastreret pigen, penismisundelse

·        Vrede mod moren

·        Knytning til faren der vil skaffe en penis eller et barn

 

Som voksen – via puberteten – bliver mennesket egt. seksuelt. Lyst à  Sex àforplantning, men barndommens faser findes stadig i mindre grad : tænk på sutteinstinkterne hos slikpindespisere, rygere, tommeltotsuttere…

 

Kulturen - samfundet