Mediefag:

 

Martin Scorsese: Filmens Århundrede 1 (A personal journey with MS throughAmerican Movies)

 

Temaet:

                                            Kapital          

 

 


producers                             director

Studiesystemet                  Instruktørsystemet

 

 

Fortællingen / fiktionen > dokumentarisme

 

Studiesystemet à Genrer, konventioner, klicheer

 

Western ç Pionertiden

 

Gangsterfilmen ç Østkystbyerne

 

Broadway  ç Musikteatrene

 

Genrer udvikler sig gennem tiden

 

fx Western

                      3 eksempler med John Wayne/John Ford:

·        Glad gut à Fader skikkelse à udstødt

 

·        Western som psykologisk drama

·        Citatet/referencer fra Shakespeare, Dostojevski

·        Character > plot

·        Billy the Kid (ung Paul Newman)  / Rebel Without a Cause (50’erne) - antihelten

·        Clint Eastwood – genren som samfundskritik

 

Gangsterfilmen

·        The American Dream (perverted)

·        Pietá (Michelangelo)

·        loner’en ~ forretningsmanden

·        individ ~ syndikat

Musical

§         depressionstiden ~ drøm om succes

§         Ny genrebevidsthed pga kameraets linse

 

 

Scorsese: Filmens Århundrede 2 - Instruktøren som illusionist

 

Stumfilmen:

 

Mediet          visuel grammatik               Billede > ord

Close up, irisblænder, overtoning, kørsel, dolly etc.

 

Klipningen af ”Intolerance” . 4 århundrede klippes sammen

 

Cecil B de Mille: The Ten Commandments, 1923 – visuelle effecter og 1956

 

Miming betydning før lydfilmen

 

 

Lydfilmen à filmene holdt op med at bevæge sig pga mikrofonerne (ofte skjult i rekvisitter)

 

Talefilm à mere naturalisme

 

Technicolor i 30’erne: fra 2 til 3 farver.

 

 

Se endvidere Wikipedia (Filmens historie / engelsk version)